شما اینجا هستید: خانه » اخبار مجلس » حذف کنکور در صورت اجرای نظام ارزشیابی توصیفی فراهم می‌شد

حذف کنکور در صورت اجرای نظام ارزشیابی توصیفی فراهم می‌شد


قاسم احمدی لاشکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ویژگی‌های مثبت ارزشیابی توصیفی در مدارس، گفت: دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دراین نوع سنجش استرس ندارند؛ چرا که کسب نمره در این سن فشار روانی زیادی برای بچه‌ها ایجاد می‌کند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه معلمان برای اجرای ارزشیابی توصیفی آموزش‌های لازم را ندیدند و به همین دلیل بدون در نظر گرفتن وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان به صورت دقیق به آنها عباراتی مانند خیلی خوب و یا متوسط می‌دهند و در اثر این بی‌دقتی اکثر بچه‌ها در ارزشیابی توصیفی در سطح واقعی خود قرار نمی‌گیرند؛ بنابراین معلمان باید در دوره‌های ضمن خدمت شرکت کنند تا این مشکلات برطرف شود.

وی بیان کرد: اگر ارزشیابی عادلانه انجام گیرد وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان به صورت واقعی و درست، بیان و پراکندگی آنها در سطوح مختلف مشخص می‌شود؛ اگر این ارزشیابی به درستی به اهدافش دست می‌یافت زمینه‌های حذف کنکور فراهم می‌شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دانش‌آموزان زمانی که از مقطع ابتدایی وارد متوسطه می‌شوند به علت تغییر نوع ارزشیابی از کیفی به کمی دچار شوک تحصیلی می‌شوند، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که دبیران متوسطه مطرح می‌کنند آموزش ضعیف این بچه‌ها در ابتدایی است.

احمدی با انتقاد از نحوه اجرای ارزشیابی توصیفی در کشور، تاکید کرد: تعیین سطح دانش‌آموزان در ابتدایی به درستی انجام نمی‌شود؛ در گذشته پایان دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان امتحانات نهایی کشوری برگزار می‌شد اما امروزه امتحانات به این صورت برگزار نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: ارزشیابی توصیفی به اصلاح نیاز دارد؛ در صورتی که ارزشیابی توصیفی به درستی اجرا شود افراد ماهر از نظر فنی تربیت می‌شوند؛ البته این موضوع نیازمند وجود معلمان آموزش دیده و توانا در این زمینه است.

قالب وردپرس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *